All Categories
Featured
Table of Contents
Zelfontbranders worden namelijk met de vinger gewezen door onze overheid – diezelfde overheid die nochtans nog niet zo heel lang geleden een premie toekende als je een diesel kocht – omdat ze als te vervuilend worden beschouwd. autohandelaar den bosch. Diesels van meer dan tien jaar oud worden bijgevolg geleidelijk uit de grote steden geweerd (Brussel, Antwerpen, Gent, en normaal gezien binnenkort ook in Wallonië), wat hun marktwaarde doet dalen
Als je echter hoofdzakelijk lange afstanden rijdt op autosnelwegen (waar de motor goed op temperatuur komt en waar de verontreinigende stoffen niet geconcentreerd, maar verspreid worden uitgestoten), kan een diesel tóch interessant zijn omdat hij minder verbruikt dan een benzinemotor. Daardoor kost hij minder aan de pomp, maar stoot hij ook minder CO2 uit en heeft hij dus minder impact op de opwarming van de aarde.
Of je nu kiest voor een tweedehandsauto op benzine of op diesel, let goed op de Euronorm (autohandelaar den bosch). De Euronormen beïnvloeden in Vlaanderen het bedrag van de belasting op inverkeerstelling en van de jaarlijkse verkeersbelasting (voor een auto met Euro 2 met dezelfde uitstoot betaal je bijvoorbeeld meer belasting dan voor een wagen met Euro 6), in Brussel of Wallonië is dat voorlopig niet het geval
Benzines (of hybrides op benzine) worden daarbij minder snel door die LEZ-zones getroffen dan diesels (of hybrides met een dieselmotor). Terwijl op dit ogenblik in Antwerpen, Gent en Brussel nog benzines zijn toegelaten met een Euro 2-label, moet dat voor diesel minstens al Euro 5 zijn. In de praktijk wil dat zeggen dat de meeste diesels van vóór 2011 enkel na betaling de LEZ in mogen.
In alle gevallen kost een auto met een lagere CO2-uitstoot je minder aan de pomp dan een auto met een hogere uitstoot, want het brandstofverbruik is evenredig met de emissies. Vlaanderen en Wallonië (Brussel niet) baseren daarnaast ook hun belastingen deels op de CO2-uitstoot - autohandelaar den bosch. In Vlaanderen zijn de eenmalige belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting afhankelijk van de CO2-uitstoot, terwijl in Wallonië een zogenoemde ‘ecomalus’ wordt toegevoegd aan de BIV voor voertuigen met een hoge(re) CO2-uitstoot (lees: vanaf 146 g/km)
Stekkerloze, niet-oplaadbare of ‘zelfopladende’ hybrides zijn vrij gemakkelijk tweedehands te vinden (autohandelaar den bosch). Deze modellen zijn nog steeds iets duurder dan benzine- of dieselauto’s, maar ze zijn interessant voor stadsbewoners: in de stad en in de file verbruiken ze aanzienlijk minder dan benzine- en dieselmodellen. Bovendien zijn deze hybrides weliswaar iets duurder in aanschaf, maar ze zullen je minder kosten aan onderhoud
En bij sommige modellen (Toyota, Renault) is er geen koppeling, zodat die alvast nooit vervangen hoeft te worden - autohandelaar den bosch. Het voordeel van een plug-inhybride is dat de grote accu (oplaadbaar via een stopcontact of een laadstation) een groter zuiver elektrisch bereik biedt: we spreken algauw over 40 kilometer, en vaak nog (veel) meer
Echt economisch interessant zijn dit soort auto’s bijgevolg enkel voor zelfstandigen of bedrijven, omdat ze een hoge fiscale aftrekbaarheid genieten: tot 100 procent voor modellen met een CO2-uitstoot van maximaal 50 g/km en een batterij waarvan de energiecapaciteit minstens 0,5 k, Wh/100 kg voertuiggewicht bedraagt - autohandelaar den bosch. Weet wel dat voor plug-ins die vanaf 1 juli 2023 worden gekocht, de fiscale aftrekbaarheid de komende jaren geleidelijk zal worden beperkt… Maar bij verstandig gebruik (door de batterij zo vaak mogelijk op te laden, idealiter via een thuislaadstation) én met het juiste rittenprofiel verbruiken plug-inhybrides erg weinig fossiele brandstof en stoten ze dus zeer weinig CO2 uit
Terwijl er nog altijd wat discussie is over de globale ecologische balans van een EV (inclusief de productie en recycling van de batterijen, de productie van elektriciteit, enzovoort), is het grote milieuvoordeel van de elektrische auto dat hij lokaal geen verontreinigende stoffen uitstoot tijdens het rijden: geen CO2, geen stikstofoxides en zeer weinig fijnstof (alleen afkomstig van de banden en de remmen).
Momenteel vind je voor een betaalbare prijs op de tweedehandsmarkt alleen de eerste elektrische modellen (Nissan Leaf, Renault Zoé), die minder dan 200 kilometer reële actieradius bieden (autohandelaar den bosch). Recentere modellen met een groter rijbereik zijn zeldzamer en nog altijd erg duur in aanschaf. Te duur zelfs om rendabel te zijn voor particulieren
Met een elektrische auto zul je idealiter eveneens moeten investeren in een thuislaadstation (zo mogelijk gevoed door zonnepanelen om de kosten van het opladen te drukken), maar de onderhoudskosten zijn laag (geen olie, filters, riem, koppeling, versnellingsbak, enzovoort). Bovendien is een elektromotor erg betrouwbaar omdat er weinig bewegende delen zijn (geen zuigers, kleppen, turbo, enzovoort).
Vraag bij een elektrische auto in ieder geval om de accu te laten testen. autohandelaar den bosch. De meeste constructeurs bieden een garantie van 8 jaar of 160. 000 kilometer op de batterij. Als tijdens die periode de capaciteit van de batterij onder een bepaald niveau zakt (vaak is die drempel 70 procent), wordt ze gratis vervangen
Vraag bij elektrische tweedehandsauto’s die niet onder de garantie vallen, aan de verkoper om de accu te testen. Deze test, die bij een dealer kan worden uitgevoerd, heet de state of health-test (SOH). De gegevens worden meestal uit het batterijmanagementsysteem gehaald en het resultaat wordt uitgedrukt als een percentage, dat de verhouding aangeeft tussen de werkelijke capaciteit en de oorspronkelijke capaciteit.
Het wil ook zeggen dat de oorspronkelijke actieradius met 10 procent is afgenomen... (autohandelaar den bosch)
Tankstations bieden een flink aantal verschillende brandstoffen aan en dan zijn daar nu ook nog laadpalen voor elektrische auto’s bijgekomen (autohandelaar den bosch). Elke brandstof heeft zijn eigen specifieke eigenschappen en daarbij horende voor- en nadelen, al wil je onderaan de streep vooral weten welke brandstof voor jou het goedkoopst is. Verreweg de meeste auto’s rijden op benzine of diesel
Hoewel elektriciteit strikt genomen geen brandstof is, maar een energiedrager, zullen we voor de leesbaarheid het woord brandstof gebruiken om zowel benzine, diesel, LPG als ook elektriciteit aan te duiden. Elke brandstof heeft zijn eigen specifieke voor- en nadelen. autohandelaar den bosch. Er is dan ook niet één brandstof aan te wijzen die in alle gevallen als beste uit de bus komt
In onderstaande tabel nemen we alvast kort de belangrijkste voor en nadelen per brandstof met je door. Benieuwd wat je eigen auto je per kilometer kost of wil je graag een elektrische occasion vergelijken met eentje met diesel- of benzinemotor? Het kan met de ANWB Autokostentool. Je kunt eenvoudig op basis van kenteken of merk en type berekeken wat een auto je ongeveer per maand en per kilometer kost.
Afgelopen jaar bleek dat diesel ineens duurder was dan benzine. Dit houdt in dat de hogere MRB op diesel op die momenten in het nadeel werkt voor dieselrijders: én hogere literprijzen én hogere MRB. Check daarom de brandstofprijzen in de ANWB Onderweg app. autohandelaar den bosch. Dan weet je waar je het voordeligst tankt in jouw omgeving
Als thuisladers kun je bij een variabel energiecontract soms duurder uit zijn dan op straat. Vergelijk dus eerst je eigen elektriciteitstarief met dat van de verschillende aanbieders van laadpassen, waaronder de ANWB Laadpas (autohandelaar den bosch). Voorheen was het in het buitenland opletten geblazen. Wat wij diesel noemen, heet in Frankrijk vaak 'gazole' en in Tsjechië 'mazot'
Om dit soort verwarring aan de pomp te voorkomen, vind je tegenwoordig overal binnen de Europese Unie dezelfde labels op de pomp. Per brandstof gaan we hieronder dieper in op de verschillende soorten - autohandelaar den bosch. Belangrijk om te weten - zie ook onderstaande foto - is dat ronde labels benzine aanduiden, vierkante labels diesel en ruitvormige labels gas
Wie weinig kilometers maakt, is waarschijnlijk onder aan de streep het voordeligste uit met een benzineauto. In Nederland rijden we vooral op Euro 95 (Europese aanduiding E10) of Superplus 98 (Europese aanduiding E5). In onder andere Frankrijk en Scandinavische landen kan je ook E85 aantreffen. autohandelaar den bosch. Maar hoe zit het ook al weer met E10- en E5-benzine? Je vindt hier alles over over benzine
Tegenwoordig is dat door milieuzones en dieselschandalen al lang niet meer zo vanzelfsprekend. Is het nog verstandig een dieselauto te kopen en waarom staat er tegenwoordig B7 op de vulpistolen? Nu diesel flik aan populariteit moet inleveren zou je verwachten dat autogas weer meer in trek komt. Het tegendeel blijkt waar, het aantal auto's op LPG neemt al lange tijd fink af.
Van het opladen tot de milieu-impact en van de kosten tot de vraag of je een caravan kunt trekken met een elektrische auto. Hybride betekent volgens de Van Dale een 'kruising', in het geval van auto's een kruising tussen een brandstofmotor en elektrische techniek (autohandelaar den bosch). Er zijn ruwweg drie soorten hybrides te onderscheiden, de mild-hybrid, de 'gewone' hybride en de plug-inhybride
Latest Posts
Printer Print Niet Goed Na Vervangen Cartridge
Wij Verkopen Uw Auto Wel Reviews - Autoopkoperbenelux.be
Auto Verkopen Aan Vennootschap - Autoopkoperbenelux.be