All Categories
Featured
Table of Contents
Zij hebben een inhaalbeweging nodig zodat maatschappelijke meerwaarde zich opnieuw vertaalt in economische meerwaarde. De wet van ’96 maakt dergelijke inhaalbeweging onmogelijk. Vrouwen, die oververtegenwoordigd zijn in die ‘essentiële beroepen’, zijn hiervan het grootste slachtoffer. Heel wat bedrijven zijn op zoek naar werknemers en willen maar al te graag extra belonen om hun (knelpunt)vacatures in te vullen De zogenaamde ‘loondrift’ is historisch hoog.
De wil — en de economische noodzaak — is er om de lonen te verhogen, maar de loonwet maakt het onmogelijk om dit op conventionele wijze te bereiken. t 1 (v tax luchthavenvervoer). DE WET VAN ’96 MAAKT DAT WERKNEMERS NIET KRIJGEN WAT 8 De Nieuwe Werker #6 NOVEMBER 2022 Nieuws Waar (ruwweg) 1000 jaar geleden een galg stond, bloeide er 100 jaar geleden een ‘symfonie van ijzer, beton en glas’ open tot een revalidatie-, woon- en zorgcentrum voor de meest hulpbehoevenden
Anno 1913 raast ‘de tering’, de gevreesde en dodelijke longtuberculose (tbc), door de Antwerpse dokwerkers en zeelieden - luchthavenvervoer sint niklaas. Maar liefst een vijfde van de bevolking lijdt aan deze sluipende moordenaar. Zieke arbeiders, verzwakt van het harde labeur, moeten zonder inkomen thuisblijven en besmetten hun gezin, hun familie en hun dichtbevolkte buurt
‘De Heropbeuring’ – genoemd naar een gelijkaardig initiatief uit 1903 – werkt met ledenbijdragen om de tbc-patiënten te ondersteunen. De kas stuurt verzwakte kinderen naar buitenverblijven om aan te sterken. WO I legt hun werking stil, maar in 1922 richtten ze een officiële vzw op, die van het OCMW-Antwerpen een groot terrein verwerft.
Al na 7 jaar wordt er beslist om een volledige extra verdieping toe te voegen wegens de vele aanvragen om te komen ‘kuren’. Eind WO II wordt het gebouw gebombardeerd door de geallieerden wanneer de Duitse bezetter, tegen alle internationale afspraken in, afweergeschut op het dak plaatst (sunjets luchthavenvervoer 1 euro). In 1953 verrijst De Mick op magistrale en modernistische wijze met 150 bedden
Na de gouden jaren ‘50 en ‘60 gaat het bergaf met De Mick. Luchthavenvervoer Dusseldorf. Dure verbouwingen stapelen zich op, zeer efficiënte antibiotica zorgen voor een dalend aantal tbc-patiënten, en de sociale keuze van De Mick voor de meest hulpbehoevende patiënten - die in vele andere ziekenhuizen niet welkom zijn omdat ze ‘te veel’ kosten - betekent dat de kosten oplopen … en de schulden ook
In 2008 volgt De Vrije Vlinder, een gehandicaptenvoorziening voor mensen met een motorische handicap tengevolge van een niet-aangeboren hersenletsel, en in 2010 de palliatieve eenheid De Lotus. In 2015 komt het revalidatieziekenhuis onder ziekenhuis Klina te staan en wordt Campus De Mick. luchthavenvervoer leuven charleroi. In 2022 viert de vzw haar honderdjarige bestaan en heet nu officieel ‘De Mick’
Dit magazine vult een leemte op die ontstond na het verdwijnen van Snoecks. “Omdat we voelen dat er nood is aan nuance binnen onze huidige beeldcultuur en omdat we weten dat er nog veel verhalen onderbelicht blijven. luchthavenvervoer prijzen. En net dat is wat sociaal bewogen fotografen doen: onderbelichte thema’s in vraag stellen, zichtbaar maken en het maatschappelijk debat voeden met hun kijk op de samenleving,” zo kan je in het voorwoord lezen
Deelnemen kan voor 9 euro of 1,80 euro met UiTPAS-kansentarief. J Ontdek het volledige programma met wandelingen in heel België, van de kust tot de Ardennen, op Voor de vierde aflevering van de podcast ‘Blik Historik’ trokken we naar Brasschaat. Daar bouwde de BTB exact 100 jaar geleden een sanatorium.
Donald Weber (AMSAB-ISG) en Alfons Geeraerts weten er alles over. Ze vertellen honderduit over de noodzaak van een eigen sanatorium en hoe de patiënten verzorgd werden, maar ook over het omvangrijke sociale leven rond het sanatorium. J Blik Historik is een podcast over de sociale geschiedenis van België - luchthavenvervoer tremelo. Je vindt Blik Historik op en op platformen zoals Spotify en Apple
Het staat boordevol interviews, fotografie en tips voor boeiende vrijetijdsactiviteiten. Het decembernummer van 24 pagina’s komt binnenkort uit. Je leest onder meer een interview met Donald Weber en Alfons Geeraerts over 100 jaar De Mick en maakt kennis met Constantin Meunier in de reeks ‘Kunstenaars van de arbeidersklasse’ (luchthavenvervoer antwerpen naar zaventem). Verder lees je waarom het de moeite loont om het Musée de la Vie wallonne in Luik te bezoeken en leer je het Genk Cité Koor beter kennen
Tien vragen, meer is het niet! Zo krijg je meteen een eerste beeld van de risico’s op burn-out bij jou op de werkvloer. Samen met jou gaan de diversiteitsconsulenten op zoek naar de oorzaken van burn-out op jouw werkvloer. Zo kom je te weten hoe je burn-out kan voorkomen en/of aanpakken.
Een risicoanalyse is een belangrijk middel daartoe. De werkgever moet de resultaten van de risicoanalyse op het CPBW bespreken. Het is daarom een sterk wapen voor ons (jema tax luchthavenvervoer). Je diversiteitsconsulent ondersteunt je ook om het risico op burn-out ook zelf meten. Dit gebeurt met de Burn-out Assessment Tool (BAT). Deze BAT is een wetenschappelijk instrument met 33 vragen en kan op elke werkvloer gebruikt worden
• Iedereen die woont in Vlaanderen en werkt in België én recht heeft op de jobbonus krijgt hierover een officiële brief van de Vlaamse overheid via e-box () of per post. Je ontvangt tot twee herinneringen als je je rekeningnummer niet registreert. De laatste herinnering is altijd per post. • Iedereen die werkt buiten België en woont in Vlaanderen, ontvangt géén brief, maar kan zelf een aanvraag indienen (lees meer over de procedure op jobbonus-voor-grensarbeiders) Je hebt tot eind 2024 om je rekeningnummer te registreren om je jobbonus voor het gewerkte jaar 2021te ontvangen.
We kunnen je helpen om je digitaal wegwijs te maken en helpen bij de registratie van je rekeningnummer. Zo open jij je recht op de jobbonus. Scan de QR-code en laat je gegevens achter in de contactbon. En wij maken een afspraak met je. prive luchthavenvervoer (luchthavenvervoer antwerpen). PS: Blijf alert voor valse mails en sms-jes over de jobbonus! Enkel de link is de juiste om je rekeningnummer te registreren
Wil je opnieuw baas worden over je eigen loopbaan? Wil je meer tijd vrijmaken voor jezelf of voor (zorgbehoevende) familieleden? Zie je het niet zitten om voltijds te werken tot 67 jaar? Tijdens deze infosessie geven we informatie over onder andere tijdskrediet, thematisch verlof, zware beroepen, (vervroegd) pensioen, enzovoort. SWT is niet meer het brugpensioen van vroeger.
Overweeg je SWT? Dan informeer je je best grondig vooraf. Tijdens het webinar ‘Kies ik voor SWT?’ vertellen we je alles wat je moet weten om een weloverwogen keuze te maken. Een hoge werkdruk kan leiden tot langdurige stress (luchthavenvervoer west vlaanderen). Tijdens dit webinar krijg je inzicht in wat stress precies is en hoe je je situatie kan verbeteren
J Kan je niet live kijken? Weet dan dat je automatisch een heruitzending ontvangt (na inschrijving). Die bekijk je waar en wanneer je wil - luchthavenvervoer zulte. Is dat niet handig? J Ons team loopbaanexperten staat klaar met nog méér webinars én individuele dienstverlening. Neem een kijkje op onze website en ontdek hoe wij aan de slag gaan voor het juiste antwoord op de knoop in jouw loopbaan
De Nieuwe Werker #6 NOVEMBER 2022 13 Nieuws Vanaf 1 mei 2023 kleurt Brussel een beetje meer oranje. Een Europese richtlijn verplicht het gewest de aparte sortering van bioafval. Het gesorteerde bioafval moet dan in de typische oranje vuilniszakken of containers belanden. Dit geldt zowel voor de Brusselse gezinnen als voor de Brusselse bedrijven.
Als dit bioafval lokaal wordt gecomposteerd, zorgt dit voor minder transport en bij biomethanisatie kan het methaangas energie opwekken. Tijdens deze historische energiecrisis verdwijnt het aspect afval misschien naar de achtergrond, maar elke kilo bioafval die niet wordt verbrand en wordt gecomposteerd of vergist is een goeie zaak voor het klimaat.
In de Brusselse kantoren en non-food bedrijven kan jaarlijks meer dan tweeduizend ton bioafval worden verzameld. Naast de rechtstreekse impact, kan het goed sorteren en valoriseren van bioafval op de werkvloer ook een sensibiliserend effect hebben (luchthavenvervoer zeeuws vlaanderen). luchthavenvervoer. Het organiseren van een nieuwe afvalstroom in bedrijven brengt sowieso uitdagingen met zich mee, maar iedereen die al eens wat keukenafval heeft laten staan op een warme zomerdag kent de geurhinder en de verbazingwekkend snelle kolonisatie van fruitvliegjes
Om de bedrijven hierin bij te staan biedt Brussel Leefmilieu advies over het beheer van bioafval voor professionals met de ‘facilitator bioafval voor professionelen’. Deze geven advies, bieden expertise en antwoorden op vragen vanuit de bedrijven over bioafval het best kan worden beheerd. Voor het milieuaspect wordt het initiatief vanuit de vakbonden dan ook toegejuicht, maar de Kyotogroep van het Brussels Intersyndicaal Netwerk voor Sensibilisering rond leefmilieu had toch wat bedenkingen bij de nieuwe regelgeving.
Normaal brengt een nieuwe Brusselse biomethanisatiefabriek in 2026 daar verandering in. Hoewel de meerwaarde van een bedrijfscompost als sensibilisering duidelijk is, is het haast onmogelijk voor een bedrijf om zelf een compost te starten (luchthavenvervoer vanarosi). De strikte juridische, administratieve en sanitaire reglementering voor een bedrijfscompost smoort elk initiatief in de kiem
Ook zou tijdens hittegolven tijdelijk de verplichting om bioafval apart te sorteren moeten kunnen worden opgeschort. Meer oranje op straat? Dan is sociaal overleg noodzakelijk! t 14 De Nieuwe Werker #6 NOVEMBER 2022 Nieuws De klimaatcrisis is hier. De opwarming van de aarde eist zijn tol. Overal ter wereld, ook in België, zien we de gevolgen.
En het zijn altijd de meest kwetsbare bevolkingsgroepen die de grootste slachtoffers zijn (Luchthavenvervoer Luik). Op zondag 23 oktober organiseerde de Klimaatcoalitie, waarvan het ABVV lid is, haar jaarlijkse klimaatmars. Niet minder dan 30.000 klimaatactivisten, jong en oud, trokken de straat op in onze hoofdstad. Verandering is mogelijk. Wij eisen concrete acties om de verwoestende effecten van de klimaatverandering in te perken! Oplossingen waarbij niemand achterblijft, en een rechtvaardige transitie voor alle werknemers overal ter wereld
Daarom is het belangrijk dat vakbonden en werknemers via het sociaal overleg betrokken worden. luchthavenvervoer brasschaat. VN-baas Gutteres drukte het kernachtig uit op de meest recente klimaattop in Sharm-el-Sheik: “als we zo voortdoen zitten we op een snelweg naar de klimaathel.” We weten dat elke tiende van een graad opwarming die we kunnen verhinderen een hele hoop ellende kan vermijden, maar toch lukt het voorlopig niet om de ambities verder aan te scherpen
Let op: rechtvaardige klimaattransitie gaat steeds over een combinatie van een ambitieus én sociaal klimaatbeleid. Het zijn immers ook de meest kwetsbaren die steeds de zwaarste gevolgen van de klimaatopwarming dragen. Hoe moeten we ons de duurzame economie die het einddoel is van een rechtvaardige transitie voorstellen? Het model van de donuteconomie dat door de Britse econome Kate Raworth werd ontwikkeld, kan ons daarbij helpen.
Het ecologisch plafond gaat over de veilige grenzen van onze aarde. Hier komen zaken aan bod als klimaatverandering, chemische vervuiling, het gebruik van water (Luchthavenvervoer Dusseldorf). peebo luchthavenvervoer. Het sociaal fundament gaat over zaken zoals toegang tot energie, drinkbaar water, onderwijs, een waardige job, gendergelijkheid. De klassieke mensenrechten dus, waar we als vakbond al vele jaren voor strijden
Om te komen tot een rechtvaardige klimaattransitie zullen we als vakbond naast onze klassieke strijd dus ook oog moeten hebben voor de ecologische grenzen van onze planeet. We moeten hierbij niet van nul starten. Bestaande inspraak- en informatierechten kunnen we ook gebruiken om rond klimaat te werken op alle niveaus van het sociaal overleg.
Op die manier maken we duidelijk dat de klimaattransitie niet enkel een zaak is van politici, wetenschappers en ondernemingen. Er worden op heel wat verschillende niveaus initiatieven genomen rond klimaat, of het nu gaat om maatregelen van de overheid of stappen in een bedrijf - uw privé chauffeur - luchthavenvervoer essen. Deze vragen kunnen je helpen om te bekijken of een maatregel een stap is in de richting van een rechtvaardige transitie of niet? 16 De Nieuwe Werker #6 NOVEMBER 2022 Dossier • Ambitieus? Om de opwarming van de aarde binnen aanvaardbare grenzen te houden is een ambitieus klimaatbeleid nodig
J Je kan deze tool digitaal invullen via de link ABVV-donut, na enkele dagen ontvang je het resultaat met een kort verslagje in je mailbox. Een pdf-versie is beschikbaar op De klimaattransitie moet een ‘rechtvaardige transitie’ worden. Een ‘just transition’ in het Engels. “Die plaatst werknemers centraal, met aandacht voor sociale dialoog en werknemersinspraak.
Latest Posts
Luchthavenvervoer Primotours
Luchthavenvervoer Oordegem
Luchthavenvervoer Zaventem Heist Op Den Berg