All Categories
Featured
Table of Contents
We kunnen toch niet allemaal tegelijk boarden?). Hoe kunnen we, gegeven deze menselijke zwakte, duurzame vormen van samenwerking opbouwen waarin iedereen zijn steentje bijdraagt? Honderden wetenschappelijke studies suggereren dat de beste methode een tit for tat (oog om oog)-strategie is: stel dat persoon A samenwerkt met B en B stelt zich coöperatief op, dan doet A dat ook; laat B het eigenbelang prevaleren, dan doet A dat ook.
Wil B samenwerken, dan moet hij dus wel coöperatief zijn. Een echte positivo zou kunnen denken dat het beter werkt als A het goede voorbeeld geeft door altijd coöperatief te zijn, wat B ook doet - Thuisverpleging Windham. Helaas wordt dit door de meeste mensen opgevat als een uitnodiging misbruik te maken van A en hun eigenbelang te dienen ten koste van A (Dringende zorgverlening).
Iemand kan een vervelend overleg missen omdat ‘ie het wil vermijden (eigenbelang), maar ook omdat ‘ie gewoon verhinderd is. Als je tit for tat toepast, reageer je op het gedrag van de ander en kies je zelf ook voor eigenbelang: ‘Als hij zich niet inzet, doe ik het ook niet.’ Dit zal bij de ander ook weer een niet-coöperatieve reactie uitlokken (Hulp- en zorgverlening).
Volgens psycholoog Paul van Lange werkt deze strategie daarom niet in het alledaagse leven, dat nu eenmaal veel ruis bevat: de bedoelingen van mensen zijn niet altijd duidelijk en iedereen kan door toevallige belemme ringen weleens oncoöperatief zijn. Daarom zou je anderen het voordeel van de twijfel moeten geven en een tit for tat + 1-strategie moeten hanteren: als iemand 1 keer niet coöperatief is, stel je jezelf toch coöperatief op.
Recent onderzoek laat zien dat de aanwezigheid van ruis (in het onderzoek: wegomleidingen waardoor een postbezorger die per uur werd betaald lang deed over het afleveren van een pakje) inderdaad negatief uitpakt voor samenwerking. Het leidde tot minder vertrouwen, negatieve oordelen over de ander en weinig coöpera tie. Om ondanks ruis de samenwerking te beschermen, werkte een zeer ruimhartige, tit for tat + veel (veel meer dan 1)-strategie het best: je meermalen coöperatief blijven opstellen nadat de ander het laat afweten (Zorgverlening Sint-Pauwels).
Het mooie is dat je hiermee als eenling een sfeer van onderling vertrouwen kunt kweken en niet hoeft te wachten tot een ander het doet. Er is maar één partij nodig die zich coöperatief opstelt. De rest gaat vanzelf, want zo creëer je welwillendheid. Anderen worden minder calculerend en zetten zich met plezier in voor het collectief.
Roos Vonk, Intermediair, 12 maart 2009 Roos Vonk is hoogleraar sociale psychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen 10 1. Een sterke eerste lijn door samenwerken Dit hoofdstuk geeft antwoorden op de vragen: -- Wat is een sterke eerste lijn en waarom is die nodig? -- Wat verwachten patiënten van samenwerking en hoe kunnen we daar rekening mee houden? -- Welke motieven spelen bij zorgverleners om samen te werken? -- Met welke trends krijgen samenwerkende zorgverleners te maken? -- Hoe wordt toezicht op de kwaliteit van de zorg gehouden? Inleiding Een sterke eerste lijn: dat is wat de overheid, patiënten, zorgverleners en zorgverzekeraars willen.
De NPCF heeft al in 2006 in Eerstelijns zorg voorop! de weg geschetst naar geïntegreerde eerstelijnszorg vanuit patiëntenperspectief. Eerstelijnsberoepsorga nisaties hebben hun standpunten verwoord in visie- en beleidsdocumenten. Ook zorgverzekeraars zetten in op een sterke eerste lijn, mede vanuit de mogelijkheden die zij zien voor substitutie van tweede naar eerste lijn (Zorgverlening Daknam).
1 staan we stil bij die sterke eerste lijn. Het centrale begrip is kwaliteit. Dat definiëren we als de optimale mix van vraag gerichtheid, professionaliteit en doelmatigheid. Afstemming en samenwerking zijn essentieel voor de realisatie daarvan. De verwachtingen die patiënten hebben van de eerste lijn komen aan bod in 1.
Paragraaf 1. 3 gaat in op wat deze ver wachtingen kunnen of moeten betekenen voor samenwerken in de eerste lijn. De verschillende motieven van zorgver leners om samen te werken staan in 1. 4. Tot slot schetsen we enkele trends die van invloed zijn op (samenwerken in) de eerste lijn (1.
1. 1 Een sterke eerste lijn In Nederland heeft de eerstelijnszorg altijd een sterke, centrale plaats ingenomen. Palliatieve zorg Sint-Niklaas. Dichtbij de mensen, laagdrempelig en van alle markten thuis. Voor de coördinatie en continuïteit van zorg, gericht op de mens in zijn eigen omgeving. Geleverd door vertrouwde zorgverleners. De eerste lijn houdt zich bezig met zorg bij tijdelijke en acute gezondheidsproblemen en -vraagstukken en met chroni sche zorg.
Dé eerste lijn bestaat niet. Palliatieve zorg Bornem. Het is een bonte verzameling van verschil lende beroepsgroepen, die allemaal deskundig zijn op hun eigen terrein in het leveren van kwalitatief goede zorg. Kans en noodzaak Afstemming en samenhang voor de vragen van één patiënt of voor groepen patiënten is in de eerstelijnszorg niet overal aanwezig of gegarandeerd, ondanks – al – veel goede voorbeelden en initiatieven (Zorgverlening Beveren (Waas)).
En om daarmee niet alleen zorg en ziekte terug te dringen, maar ook gezond gedrag te bevorderen. 11 Met name de toename van chronische en complexe zorg, onder meer door vergrijzing, medische en technologische vooruitgang, vraagt om een adequaat antwoord van de eerste lijn. Wil de eerste lijn die toename kunnen opvangen, dan is meer samenwerking en coördinatie nodig.
Dat is de belangrijkste wens van chronische patiënten. De Raad voor de Volksgezondheid (RVZ) spreekt over een dreigend zorginfarct in haar advies ‘Zorg voor je gezond heid’. De vraag naar zorg verandert sneller dan het aanbod. En daarom zijn ingrijpende aanpassingen nodig. Dit geldt zowel de organisatie en de inrichting van de zorgvoorzieningen als ook de financiering.
Kwaliteitsbijdrage door professionals Deze Handreiking is bedoeld voor professionals - Zorgverlening Beveren (Waas) - Palliatieve zorg Bornem. Wat ligt binnen hun bereik om bij te dragen aan een sterke eerste lijn? We noemen drie aspecten: -- Grotere vraaggerichtheid: het afstemmen van het aanbod op de vragen en problemen van patiënten. -- Betere zorg: afstemmen op en gebruik maken van elkaars kwaliteiten.
Kwaliteit is de optimale mix hiervan. Die is alleen te bereiken door samenwerking. Al een eind op weg In de praktijk zien we zorgverleners, gestimuleerd door vragen van klanten, eigen behoeften, lokale impulsen en landelijke initiatieven, meer en meer de slag maken naar samenhangende zorg en verdergaande samenwerking. Verschillende be roepsgroepen hebben een visie op zorg met aandacht voor eerstelijnssamenwerking.
De eerste lijn gonst, onderneemt, innoveert, maar er is nog meer winst te halen, voor patiënten, voor zorgverleners en voor de overheid. Deze Handreiking wil daarbij ondersteunen, stimuleren en motiveren. Zorgverlening Buggenhout. 1. Palliatieve zorg Bornem. 2 Verwachtingen van patiënten over eerstelijnszorg In een onderzoek uit 2004 in opdracht van de NPCF hebben Nederlanders zich uitgesproken over de ideale eerstelijns zorg.
Ik wil zelf mijn huisarts, tandarts, etc. kunnen kiezen 2. Ik wil dat de eerstelijnszorg voor iedereen toegankelijk is 3. Ik heb behoefte aan goede informatie over mijn gezondheid 4. Ik wil dat de eerstelijnszorg omkijkt naar risicogroepen (bv (Dringende zorgverlening). ouderen) 5. Ik wil dat zorgverleners snel over mijn medische gegevens beschikken 6.
Ik heb behoefte aan goede informatie over de eerstelijnszorg 8. Ik wil dat de eerstelijnszorg mij helpt om zelf mijn problemen aan te pakken 9 (Zorgverlening Rupelmonde). Ik wil buiten kantoortijden naar de eerstelijnszorg toe kunnen 10. Ik heb behoefte aan één aanspreekpunt in de eerstelijnszorg Geïnspireerd door deze wensen en behoeften heeft de NPCF in 2006 het patiëntenperspectief op geïntegreerde eer stelijnszorg in kaart gebracht met als resultaat de nota Eerstelijnszorg voorop! De eerstelijnszorg verdient met stip de eerste plaats binnen de gezondheidszorg, zo oordeelt de NPCF.
Met de huisarts (en de verloskundige specifiek voor geboortezorg) als spelverdeler om waar nodig er voor te zorgen dat de patiënten de juiste hulp krijgen op de juiste plek. Door voorlichting, advisering, begelei ding en behandeling. En door samenwerking tussen zorgverleners in de eerste lijn als de vraag van de klant daardoor beter kan worden beantwoord.
12 Belangrijke samenwerkingsaspecten volgens de NPCF -- Een laagdrempelige, veilige en vertrouwde plek voor patiënten. Die ontstaat als zorgvragers de zorgverleners kennen, vragen kunnen stellen en kunnen rekenen op goede informatie -- De mogelijkheid om in één bezoek bij meerdere zorgverleners langs te gaan -- De mogelijkheid voor uitwisseling van kennis, vaardigheden en ervaringen tussen professionals. Waar kan je gratis gezondheidszorg verkrijgen?.
Kies voor zorgverlening van Thuisverpleging Bornem (Klein Brabant)Latest Posts
Printer Print Niet Goed Na Vervangen Cartridge
Wij Verkopen Uw Auto Wel Reviews - Autoopkoperbenelux.be
Auto Verkopen Aan Vennootschap - Autoopkoperbenelux.be